INHOUD
Overijssel, de Tankenberg, godin Tanfana
Overijssel, Deventer, de Bergkerk
Gelderland, Ermelosche heide
Gelderland, Amersfoort
Duitsland, Eifel, op bezoek bij de Matrones
Oldenzaal, de Lutte
Isis-Maria
Daar viel mijn oog op een prachtig Mariabeeld dat in het raamkozijn stond. Het was geen doorsneebeeld zoals je dat vaak ziet: een devote Maria, waar de smart der vrouwen uitspreekt. Ik vind het altijd fantastisch als wij vrouwen worden uitgebeeld en gezien voor wie we zijn: mooi en krachtig in ons vrouw-zijn.
Deze Isis-Maria had een soepel lichaam waaromheen haar blauwe mantel met souplesse en schwung gedrapeerd was. Haar rechterarm was gebogen naar voren gericht en met haar duim en wijsvinger maakte zij een mudra. Op haar hoofd droeg zij een kei van een hoofddeksel, dat duidde op veel macht. Het deed mij denken aan de hoofddeksels waarmee je farizeeërs ziet afgebeeld. Zij was getooid met een grote weelderige bos zwart haar, dat bij mij de naam Morgana deed opkomen. Haar kind had een grote ronde bol, waarvan ik aanneem dat het de aarde was, in zijn hand, terwijl hij zijn andere hand op zijn buik had.
In de volksverhalen was dit de hond van Helle, godin van de onderwereld, oftewel Holda, die wij kennen als vrouw Holle. De Germaanse godin Holda (Wodan was haar man) stond aan het hoofd van een groep geesten die opnieuw zouden incarneren. Uit haar bron kwamen de zielen van de nieuwgeborenen. Daarom is deze onderwereldgodin ook een vruchtbaarheidsgodin. Blafte ergens de Hellehond, dan zei men in De Lutte dat er spoedig iemand zou sterven.
De schrijvers van het boekje “ Langs het pelgrimspad in Twente en Munsterland“ viel de gelijkenis met Anubis uit de Egyptische mythologie op. De Monchy kon bevestigen dat zijn opdrachtgever hem destijds had meegegeven een gelijkenis met Anubis te maken. Hij zag een duidelijke relatie tussen de Hellehond en Anubis. Anubis was de wachter bij de toegangspoort tot het dodenrijk.
Mariakapelletje, processieweg
We liepen eerst naar het Mariakapelletje en daar stonden op een gegeven moment 10 vrouwen in een cirkel en voelden de energie en lieten haar stromen. Dit kapelletje werd gebouwd na de WO II als herinnering aan die oorlog. De parochie financierde de bouw en zorgde voor een Mariabeeld. Het beeld staat op een leycentrum met 10 leylijnen.
Er is een festiviteit, dat met Tanfana te maken heeft, dat wordt gevierd op een veldje verderop, een glooiende heuvel waarvan Rudi weet dat precies daar een leyline loopt! Het trof ons hoe –onbewust waarschijnlijk, bewust heel misschien – de mensen hier in deze streek de godin blijven eren en ook precies dat veldje uitkiezen met geconcentreerde aarde-energie. Hier moeten we bij zijn, zeiden we tegen elkaar. Rudi vertelde nog dat deze weg de Dodenweg wordt genoemd, hetgeen verwijst naar het gebruik om de doden in een processie naar hun rustplaats te brengen.
Bron van Tanfana: de Lolee
De bron heet Lo Lee, Heilige Lee. Volgens de legende – of moet ik zeggen volgens de overlevering?? – heeft Tanfana hier in deze bron haar gouden beker oftewel Graal verstopt…..... Een bijzonder lief bronnetje, zo helemaal verstopt in het bos, wat mooi. Na hier even verwijld te hebben, liepen we eromheen en namen het stuk door het bos weer terug om weer bij de weg te komen.
Tanfanaberg
De Tankenberg was reeds aanwezig voordat sneeuw en ijs Twente in hun greep kregen (en niet zoals gebruikelijk is te denken ontstaan door de stuwing door gletsjers in de voorlaatste Ijstijd, althans dit is de weergaven van de schrijvers van het pelgrimspad alhier). De heuvel is 84 meter hoog en is daarmee het hoogste punt van Overijssel. Op het hoogste punt, de plek waarover ik het heb, is een heuveltje opgeworpen en daarop staat nu een open koepelgebouwtje, een theekoepel waar teksten met opluchting vermelden dat het kruis het heeft gewonnen van het heidendom.
De plek bij het theekoepeltje, dus waar de Tanfantempel heeft gestaan, is een mysterieuze plek. Paragnost Jelle Veeman zag hier een elfentrap : een helderziend waarneembare energieke weg naar diepere aardlagen; en voelde de aanwezigheid van elfen. Aardmannetjes en Elfen werken hier op de Tankenberg aan het vijfde element.
Op de plaats van de theekoepel heeft een grote rode zwerfkei gelegen (tegenwoordig te vinden op het marktplein in Oldenzaal) en de plek was dus gewijd aan de maangodin Tanfana. Diverse mensen, aldus het boekje, hebben hier priesteressen gezien. In de theekoepel is een plek gevonden met 35 leylijnen.
Spiraalheuvel, De Lutte
Symbolen op de boerderijen
Bij de VVV kent men de heuvel als de Domineesberg!? Hebben we hier te maken met een 180° omkering? Vier grote machtige bomen markeerden de top en hun machtige wortels lieten allerlei deva woninkjes zien! Rudi begon de heuvel langszij in een kring op te lopen en wij volgden. Op de heuvel stond een blauwe stoel, daar schijnt de eigenaar op te zitten en zich te verheugen neem ik aan op het feit dat hij dat helemaal alleen mag doen. Het is te hopen dat hij dan kundalini-oefeningen van Tom Kenyon doet, dan heeft het nog ergens zin voor dat wij daar niet meer mogen komen. Het heeft ook een voordeel, aldus Rudi, want net als bij het bronnetje, blijven het zo mooie, wilde, verborgen krachtplaatsen.
Ootmarsum, Wilde Wieven en rituele heuveltjes
In Ootmarsum, volgens Rudi, het mooiste dorpje van heel Twente, stapten we uit bij een parkje, hier werden vroeger, aldus de legenden, witte wieven gezien die rondzweefden en ronddoolden. In het park dat er sereen bij ligt en dat met aandacht is gemaakt, staat een grote sequoia en verderop ook weer een boom met die zeer speciale wortels.
Een paadje voert ons naar een vijvertje waar drie witte ijle wieven in eenvoudig en sprekend beeld zijn neergezet. Verderop twee heuveltjes, waarvan we mogen aannemen dat het rituele heuveltjes waren. Rudi duwde me een wichelroede in de hand, zoek de leyline! Okay, we proberen het gewoon nog een keer. Ik had weleens gelezen dat voor sommige mensen het even duurt voor het tot je komt, zo iemand ben ik ook. Er gebeurde niets. Ik liep na mijn rondje keurig te hebben afgemaakt het heuveltje op. Marga en Ferdinand waren ook druk bezig. Toen zag ik het paadje dat daar toegang gaf tot het parkje EN de vier bomen waartussen het heel goed mogelijk was dat daar een processie doorheen ging….. ik besloot dus maar vanuit mijn denkhoofd een logisch lijntje te volgen…… toen ik bij de middellijn van de heuvel kwam, sloeg mijn roede naar links…. Heel onmiskenbaar duidelijk naar links. Ik juichte. Maar toen ik het bij Rudi verifieerde, zei die dat de leyline dwars over de heuvel liep…. Dus helemaal niet door dat bomenlaantje….. maar dat ik op die plek de energie had gevoeld, dat klopte dus wel!
foto's: Petra Warmerdam
- excursiewebsite Rudi Klijnstra (niet meer actueel)
- website pelgrimspad.nl;boekje Pelgrimspad Twente en Munsterland (via pelgrimspad.nl te bestellen)
- Feiten en wederwaardigheden opgetekend tijdens de excursie
------------------------------------------------------------------------------------------------
Bergkerk Deventer
Geschiedenis
Deventer is een van de vijf oudste steden van Nederland. De plaats staat al in 9e-eeuwse bronnen van het bisdom Utrecht vermeld. In een oorkonde uit 877 wordt gesproken over zeven hoeven in Daventre portu (de haven bij Deventer). Vleer spreekt over de jaartallen 840/49 als vermelding van de plaats en wel als Dauentre; en in 893 als Deuentre. De betekenis hiervan is mogelijk a. waternaam Dabantra, b. boom van Data, c. dode boom. Vanaf de 9e eeuw werd de plek waar Deventer nu ligt continu bewoond. In 952 wordt Deventer in een schenkingsoorkonde van koning Otto I als stad vermeld.
Het oude Deventer lag ten noorden van de Brink en aan de IJssel. Hier had de missionaris Lebuinus zijn kapel gesticht. In 882 zouden de Vikingen dit deel hebben geplunderd. De Bergkerk ligt buiten dit gebied.
Waarschijnlijk eind 13e eeuw sloot Deventer zich aan bij de Hanze. Deventer is bekend van de Moderne Devotie met Geert Grote als belangrijke voorman. De Moderne Devotie bestaat nog steeds.
Vondsten
Er zijn op diverse plaatsen restanten gevonden uit de ijzertijd en de Romeinse tijd. Bij archeologische opgravingen in 2008 werden sporen gevonden van een huis dat daar in de vroege ijzertijd heeft gestaan. Uit eerdere opgravingen kan worden afgeleid kon dat er in de Romeinse tijd een Germaanse nederzetting heeft gestaan. Ook zijn bij opgravingen een beeldje van de Romeinse godin Victoria gevonden, evenals Romeinse munten uit de 3e en 4e eeuw.
De Bergkerk of St. Nicolaaskerk
De kerk is gebouwd op een oeroude rivierduin. Het is mooi om met de stadwandeling de Bergkerk te bereiken. Via de Rijkmanstraat kom je op het pleintje het Bergschild. Daarna is het stijgen en dan moet je de trappen op, alsof je in het buitenland bent! Boven gekomen zie je de kerk. Ze is in de bloeitijd van de Hanzestad gesticht door Norbertijnen uit het Westfaalse Varlar (nabij Coesfeld). De kerk werd eind 12 eeuw gebouwd als een Romaanse kruisbasiliek. Het gebouw vertoont veel gelijkenis met kerken uit de Oostzeelanden.
In 1206 werd de kerk gewijd aan St. Nicolaas, de schutspatroon van kooplieden en schippers. In de 15e eeuw werd de kerk verbouwd tot een laat-gotische basiliek. De torens werden hierbij verhoogd. In de 20ste eeuw is de kerk tot tweemaal toe ingrijpend gerestaureerd. Het is het belangrijkste bouwwerk van het Bergkwartier en gezichtsbepalend.
Oude huizen rond de Bergkerk
Legende
Er is een legende die beschrijft hoe tot de bouw van de Bergkerk zou zijn gekomen. Twee Deventer zussen, Martha en Beatrix, waren onder de indruk van een ridder die in Deventer was aangekomen. Zij streden beide om de gunst van deze man. Beatrix trouwde uiteindelijk met de ridder, en liet Martha alleen achter. Daarop liet Martha de kerk met de twee torens bouwen, de een iets hoger dan de ander, want de beide zusters waren ook verschillend in lengte. Dit zou het vermeende verschil in hoogte tussen de beide torens verklaren.
“Ter nagedachtenis aan de liefde van mijn zuster en mij, wil ik van mijn
geld een kerk doen bouwen op den berg. Twee torens zullen erop worden gebouwd,
de een iets groter dan de ander, twee kinderen van één vader gelijk, en
onafscheidelijk. Zoo zal eeuwig blijven de gedachte aan onze liefde en na onzen
dood althans zullen er twee zusters zijn, die elkaar niet verlaten”
Muurschilderingen
In 1580 kwam de kerk in protestantse handen, de kerk werd leeggehaald en alle katholieke versieringen verdwenen; zo ook de wand- en gewelfschilderingen die onder een laag witkalk verdwenen. Deze zijn tijdens de restauratiewerkzaamheden begin 20ste eeuw blootgelegd en hersteld. De schilderingen op de oostwand van het oude Romaanse dwarsschip stammen uit de vroege 13e eeuw. In 1967 werd de kerk verkocht aan de gemeente Deventer. De 12-eeuwse kerk is een rijksmonument en tegenwoordig in gebruik als expositieruimte voor beeldende kunsten.
Leylijn
De leylijn is te vinden op de plek waar eens het hoofdaltaar stond. Hier is de kern. Dit punt werd “de Heest” genoemd. Op deze plek stond een duizendjarige heilige eik, die in de tiende eeuw is omgehakt. Ook was dit voor de kerstening een versterkte plaats van de toenmalige Sallanders. Volgens de pendel van Van den Dool is hier na het omhakken van de boom een bidplaats gecreëerd.
Volgens Sietse van der Tuin is er sprake van een leycventrum in de Bergkerk; deze maakt deel uit van een lijn die via de Ridderzaal in Den Haag naar het leycentrum aan de voet van de Tor in Glastonbury gaat.
Een tweede leyccntrum is zuidoostelijk van het Deventer station gelegen, in de zogenaamde ‘Voorstad’. Het ligt bij een speeltuin de Tuinstraat en de Kolkweg.
Ervaring
Ik kon niet in de kerk vanwege een expositie daar. We zijn om de kerk heengelopen en aan de achterzijde heb ik met de wichelroede geprobeerd een leylijn te voelen. Ik heb de leylijn niet kunnen traceren. Wel viel me op dat er twee bijzondere bomen stonden, mogelijk op de tweede leylijn van het leycentrum.
Vleer zegt over deze energie: “Het leycentrum is rechtsdraaiend, positief en wekt een sociaal gevoel op. Er is ook sprake van een wijde blik. Het is alsof deze plaats tot in de verre omgeving domineert”.
© Lida van de Water
De Bergkerk bezoeken
- Bergkerk of St. Nicolaaskerk, Bergkerkplein 1, 7411 EN, Deventer
- De kerk is vrij toegankelijk van dinsdag t/m zaterdag van 11-17 uur en op zondag van 13-17 uur. Bezienswaardigheden zijn het fraaie interieur van de kerk, zeer bijzondere 13e eeuwse schilderingen en een imposant kerkorgel.
- Op het moment dat er een expositie is, geldt er een toegangsprijs voor de expositie; de kerk is dan niet vrij toegankelijk.
Check zelf altijd de meeste actuele informatie
Bronnen
Hanze Stadswandeling, Bergkwartier en Brink, Hanzesteden Marketing & VVV-Deventer, 2015
Wigbolt Vleer en Dick van den Dool, Leylijnen en leycentra in de Lage Landen. 200 heilige plaatsen in Nederland en Omgeving, 1992
Wikipedia
Het citaat van Martha is uit: Cohen, Nederlandsche Sagen en Legenden, Teddington: The Echo Library (2007), via Wikipedia
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gelderland, Ermelosche heide
Rond Samhain zijn we naar de Ermelosche Heide gegaan. Daar hebben we rond enkele grafheuvels gedrumd en gezongen. Het was een mooie dag, de zon scheen volop -een vreemde gewaarwording voor een Samhainviering!
Er waren dan ook veel mensen op de been, maar waarschijnlijk niet meer dan anders. Het is een wandelgebied, met schaapskooi. Daar kan je lekker wat drinken en een gezonde koek kopen. Ook kan je er in de namiddag de schapen terug zien komen! Er graasden altijd al schapen op deze heide maar door de komst van de kunstmest verdween dit gebruik. De mest van de schapen werd gebruikt om de schrale akkers in de omgeving te bemesten maar dat was toen niet meer nodig. De schapen zijn dus een tijd weggeweest maar omdat ze ghoed zijn voor het behoud van de heide en de natuurwaarden is er al weer jaren een schaapskudde. De schaapskooi is weer in gebruik!
Overigens is de Ermelosche heide slechts één van de vele gebieden in de Lage Landen waar grafheuvels gevonden zijn: elders in Gelderland, in Utrecht, in Brabant. Na wat onderzoek blijkt dat er op nog veel meer plaatsen grafheuvels te vinden zijn (geweest).
Grafheuvels
De vroegste grafheuvels in ons land dateren van rond 3000 voor de christelijke jaartelling (vcj), bekend als het Laat Neoliticum/de Late Steentijd; een andere benaming voor deze periode is Enkelgrafcultuur). Men bouwt deze grafmonumenten dicht bij de nederzettingen. Archeologen spreken van inhumatiegraven, soms een kuil, maar soms ook op het toenmalige maaiveld. De dode werk vaak met opgetrokken knieën op de zij geplaatst. Daarna bracht men over een graf een heuvel van aarde of plaggen aan. Soms liet men bijgiften achter in de grafkuil: aardewerk (standvoetbekers) of andere objecten.
In Nederland zijn ongeveer 1700 grafheuvels bekend. Deze zijn voornamelijk te vinden in Drenthe, Gelderland, Noord-Brabant, Utrecht en Limburg. Maar ook in Friesland, Groningen, Noord-Holland en Zeeland zijn grafheuvels te vinden. Op de Veluwe en i Drenthe zijn nog veel grafheuvels uit de bronstijd te vinden.
Er waren er veel meer, maar een aantal is verdwenen door afgraving, vernieling, bebossing, erosie enz. Daarnaast worden ook weer nieuwe grafheuvels ontdekt.
Grafvondsten: gendergevoelig?
Het maakt nogal verschil of er bijlen of potten worden gevonden maar dit onderscheid wordt meestal niet verder geduid onder archeologen. Sietse van der Tuin heeft daar wel een hypothese over: volgens hem hebben we als het om hunebedden gaat, te maken met twee soorten: er zijn hunebedden met een oost-LC (leycentrum) en anderen met een west-LC. Bij het hunebed D53 bij Havelte (Drenthe) werden voornamelijk mannelijke attributen gevonden. Bij D21 bij Bronneger uitsluitend potten. Beide hunebedden hebben
verschillen in LC, namelijk oost en west respectievelijk.
Bronnen
Maarten van Dijk & Wilma van den Heuvel, Monumenten voor de eeuwigheid. Grafheuvels en andere prehistorische grafmomumenten in Amersfoort en omgeving. Opgehaald van Internet, december 2015.
Sietse van der Tuin, Fysica van de heiligheid, 2009, Uitg. Free Musketeers
http://www.expo-oer.nl, Grafheuvels Nederland
© Lida van de Water
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Amersfoort
Amersfoort, op zoek naar leylijnen
Op een oktoberdag, niet al te warm, troffen wij elkaar in Amersfoort. Het idee was om samen met priestereszusjes de tentoonstelling over Maria te bezoeken en daarnaast op zoek te gaan naar leylijnen/mooie plekken: de Toren en de Joriskerk.
We zijn bij de Onze Lieve Vrouwe Toren geweest, die verder dicht was en waar we wat verloren om heen hebben gelopen. We hebben onze handen op de muur gelegd en de Vrouwe aangeroepen: kom terug : ). De tentoonstelling was heel mooi en we zijn lang in het museum gebleven. Er waren mooie Maria’s te zien en we hebben dwars door alle afbeeldingen heen steeds weer opnieuw de Godin gezien en dat staken we niet onder stoelen of banken. Bij de Maria met de mantel van spijkerstof hebben we ieder op een briefje Maria als Godin gereclaimd en dat in haar zakken gestoken. Het schijnt dat de briefjes aan Maria elke week naar ‘de kerk’ worden gebracht…….
Flehite, het museum, is gevestigd in een van de Muurhuizen. Daarna zijn we verder langs de Muurhuizen naar het Hof gelopen. Al eerder bij het OLV Kerkhof bij de Toren hadden we gemerkt wat een lieflijk centrum Amersfoort heeft, het ligt tussen een ringwal van water en heeft talloze echt heel oude huisjes, zó middeleeuws doet het aan.
Dit laat niets te wensen over: Maria voedt haar kind! En zo hoort het ook ; )
Maria als de Troon, “Koningin der hemelen” – let wel: hemelen, niet Koningin van de Hemel. In deze hoedanigheid is Zij ”Zetel der Wijsheid”. Maria als Sophia.
Op het Hof, een leuk plein, staat de St. Joriskerk, waar ook een leylijn schijnt te zijn. De kerk wordt gerestaureerd en was (dus) gesloten. De kerk is sinds de Reformatie in protestantse handen, het Mariabeeldje wat daar heeft gestaan, staat inmiddels in de Gregoriuskerk, de oud-katholieke kerk.
Let eens op al die namen! Ik ken (vroeger, in mijn jeugd) de Onze Lieve Vrouwe Toren als de St. Jans toren. St. Jan verwijst naar Johannes de Doper en volgens Lynn Picknett&Clive Prince hebben Johannes de Doper en Maria Magdalena een connectie (“Het geheime boek der Grootmeesters”); anderen hebben opgemerkt dat veel Maria(beelden) of waar sprake is van Maria, eigenlijk Maria Magdalena schuilgaat!
St. Joris: dat is die bulldozer die net als Michael de aartsengel, wordt geroemd om het doden van de draak. En wat is de draak? Dat is de vrouwelijke oerkracht, de oerwateren, het baarmoederbloed. Ontheilig de heilige plekken van de Moeder en zet er een krachtpatser op: zo verdwijnt een heilige plek voor de Moeder in een grote kerk met een mannelijke heiligennaam.
Goed dat de Toren dus nu weer (of ik heb het gemist) Onze Lieve Vrouwe Toren heet!
Kimalou zag meteen dat de Joriskerk op één lijn ligt met de OLV Toren én we ontdekten de bron in het midden van het plein. Jammer alleen dat het water er niet erg lekker uit zag. Doe daar de druilerige regen bij en we waren toe aan een lekkere kop koffie of thee. Dat wilden we heel toepasselijk gaan drinken in ’t Nonnetje maar die was nog dicht. Toen hebben we Onder de Linden gezeten, ook helemaal leuk.
We hebben gezellig bijgekletst en het was een leuke zondag. Een volgende x denk ik dat we zo’n ‘stedentripje’ toch op een zaterdag moeten doen. Hoewel……. dan verdwijnen er vast priesteressen de winkels in……………
© Lida, 2011
..
Maria met de spijkerstofmantel met zakken vol met wensen en gebeden voor Haar. Wij hebben haar genoemd in onze briefjes als Godin en Haar gevraagd terug te keren…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten